استفاده از نانو ذرات برای شناسایی ساختار بدن


دسته‌بندی: خبر
به‌روزرسانی: ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
مطالعه: حدود ۲ دقیقه
استفاده از نانو ذرات برای شناسایی ساختار بدن

در طرح تحقیقاتی دانشگاه استنفورد برای شناسایی تغییرات بیولوژیکی موجود در بدن انسان اقدامات جالبی صورت می‌گیرد.

به نقل از یو.هرالد، در این طرح محققان دانشگاه استنفورد برای مشاهده نتایج یک آزمایش، از طریق نوعی باکتری نانوذراتی را به کرم‌ها خوراندند.

خاصیت این نانوذرات در این است که بعد از اعمال نیرو، تابش اشعه مادون قرمز و تغییرات محیط پیرامونشان، تغییر رنگ می‌دهند و از این روش می‌توان برای شناسایی نیروهای درونی که بر آنها تاثیر می‌گذارند، استفاده کرد. در این آزمایش تغییرات نانوذرات در شکم کرم‌ها مورد بررسی قرار گرفت. این نانوذرات بعد از اعمال نیرویی در مقیاس نانونیوتن یا میکرونیوتن، از قرمز به نارنجی تغییر رنگ می‌دهند.

دلیل استفاده از کرم‌ برای این آزمایش شباهت فرآیند هضم غذا در انسان و کرم‌هاست که در زمان هضم نیروی نسبتا قابل توجهی به مواد غذایی و محتویات معده اعمال می‌شود.

جنیفر دیون مسئول این پروژه گفت: در قدم اول استفاده از این نانوذرات می‌تواند به ما برای شناسایی بیماری‌های قلبی و سرطان کمک فراوانی بکند.

وی افزود: با توجه به ابعاد این نانوذرات می‌توان از آنها برای بررسی عملکرد نیروهای موجود در تک تک سلول‌ها نیز استفاده کرد.

در ماه سپتامبر محققان دانشگاه استنفورد سه دسته موش را که تومورهای بدخیم داشتند با روش‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند. یک دسته علاوه بر دریافت نانوذرات مورد شیمی‌درمانی نیز واقع شدند. دسته دیگر فقط نانو ذرات را دریافت کردند و دسته سوم بدون درمان باقی ماندند.

نتایج این آزمایش نشان داد که دسته دوم که فقط نانوذرات را دریافت کرده بودند نتایجی مشابه با دسته اول داشتند و نانوذرات به خوبی توانستند روند رشد تومور را کند و محدود کنند.

برچسب‌ها:

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

در حال بارگذاری دیدگاه‌ها ...
libero libero eleifend ante. felis tempus